انتخاب حمام مناسب برای پوشش طلا – روشی برای آبکاری بهتر


هنگامی که صحبت از آبکاری باشد، پوشش طلا معمولا به عنوان “استاندارد طلا” برای صنعت مورد توجه قرار می گیرد. اکثر متخصصان آبکاری معتقدند که اگر برای به کار بردن پوشش طلا، هزینه نسبتا بالایی را متحمل می شوید اما این هزینه متناسب با بودجه شما می باشد، باید اولین انتخاب شما پوشش طلا باشد. به یاد داشته باشید که افزایش هزینه پوشش طلا در اکثر مواقع با بازده قابل توجهی در سرمایه گذاری بلند مدت خود برای حفاظت از خوردگی و افزایش طول عمر قطعه کار جبران می شود.

انواع محلول های پوشش طلا

تنظیم حمام مناسب برای یک برنامه خاص در هر روند پوشش طلا بسیار مهم است. حمام های پوشش طلا می توانند به سه نوع اساسی تقسیم شوند:

  • قلیایی
  • خنثی
  • اسیدی

بیایید نگاهی دقیق تر به هر نوع داشته باشیم:

محلول قلیایی؛ حمامی برای پوشش طلا

یک حمام قلیایی یک محلول غیر سیانید است که سطح pH آن از 9.0 تا 13.0 است. سولفیت طلا سدیم به عنوان منبع یونهای فلزی طلا که روی سطح بستر قرار می گیرد، خدمت می کند. سپرده حاصل از طلا، روشن و سخت خواهد بود، و ساختار ریز دانه ای دارد.

مزایای استفاده از یک راه حل قلیایی عبارتند از:

  • کاهش همبستگی فلزات پایه و قدرت کلاسیک و میکرو پرتاب خوب.
  • اضافه کردن عوامل پیچیده مانند EDTA سدیم و هیدروکسید سدیم می تواند قدرت پرتاب و هدایت الکتریکی را افزایش دهد.

محلول خنثی؛ حمامی برای پوشش طلا

محلول های خنثی طلاکاری در محدوده 6.0 تا 8.0 pH قرار دارد. برای تولید دامنه ای از مات به روشن می توان ترکیب اصلی حمام را می توان تغییر داد. از آنجایی که هیچ سیانید آزادی در محلول وجود ندارد که بتواند حمله کند و در صورت امکان به این سطوح ظریف آسیب برساند، حمام های خنثی اغلب انتخاب مقدمی برای پوشش دادن سرامیک یا زیربناهای پلاستیکی هستند. برای جلوگیری از رسوب ناخالصی های فلزی، استفاده از عوامل شیمیایی هنگام پوشش با استفاده از محلول خنثی ضروری است.

محلول اسیدی؛ حمامی برای پوشش طلا

یک حمام آبکاری اسیدی دارای pH کم از 3.0 تا 6.0 می باشد. حمام های اسیدی، خالص ترین رسوبات طلا را فراهم می کنند، آنها می توانند تا 99.999 درصد خالص باشند. حمام های طلای اسیدی از ترکیب آلیاژ آسان با سایر فلزات پایه برخوردار هستند. با این حال، اضافه کردن عوامل پیچیده می تواند در صورت لزوم از همبستگی جلوگیری کند و همچنین ناخالصی های فلزی را از بین ببرد. همانند حمام های خنثی، حمام اسید طلایی به پلاستیک یا سرامیک بستر حمله نخواهد کرد. علاوه بر روشنایی همچنین می تواند رنگ طلای نهایی را تغییر دهد، محدوده ممکن از زرد کم رنگ تا بنفش.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر سوالی دارید بپرسید؟
ارسال از طریق واتس اپ